Πώς οι γονείς θα ενισχύσουν τα κίνητρα του παιδιού τους για μάθηση;

Ένα από τα πολυτιμότερα δώρα που μπορούν να προσφέρουν οι γονείς στα παιδιά τους είναι η μόρφωσή τους. Η ενεργή συμμετοχή τους στη διδακτική διαδικασία μέσω της μελέτης του παιδιού στο σπίτι, για να είναι βοηθητική και αποτελεσματική, πρέπει να πληροί ορισμένες προϋποθέσεις , ώστε ο ρόλος τους να συμβάλλει στην ενίσχυση της σχολικής επίδοσης αλλά και στην προσωπική επιτυχία του ατόμου.
Συχνά, οι γονείς γίνονται πιεστικοί, μεταφέρουν το άγχος τους στο παιδί, δαπανούν πολλές ώρες καθημερινά για την άριστη προετοιμασία του για την επόμενη μέρα, με αποτέλεσμα να καταλήγουν, γονείς και παιδί, «εξουθενωμένοι» στο τέλος της ημέρας, από το διάβασμα του σχολείου.

Αντίθετα, αν οι γονείς αφήσουν το παιδί να δράσει αυτόνομα και αποδεχτούν τον χρόνο και τον τρόπο που χρειάζεται το κάθε παιδί να μάθει , τότε θα ανοίξουν το δρόμο για την ανάπτυξη των κινήτρων ουσιαστικής μάθησής του

Για να καλλιεργηθούν οι δεξιότητες αυτές οι γονείς χρειάζεται:

  • να αποδέχονται το παιδί για αυτό που είναι και να ενισχύουν την αυτοεκτίμησή του
  • να ενθαρρύνουν τον διάλογο και να επιτρέπουν να ακούγονται οι απόψεις όλων
  • να τονίζουν τα θετικά σημεία του παιδιού και κυρίως την προσπάθειά του και όχι το αποτέλεσμα
  • να αποφεύγουν τις συγκρίσεις με τα υπόλοιπα αδέρφια ή άλλους συμμαθητές, αφού το κάθε άτομο είναι μοναδική και ξεχωριστή προσωπικότητα
  • να διαχωρίζουν τον ρόλο του «παιδιού» από τον ρόλο του «μαθητή», καθώς και τον ρόλο του «γονέα» από τον ρόλο του «δασκάλου»

‘Οταν το παιδί, λοιπόν, νιώσει ότι έχει δίπλα του ανθρώπους που το αγαπούν, το υπολογίζουν και το αποδέχονται, ανεξάρτητα από τις επιτυχίες ή τις αποτυχίες του, τότε θα μεγαλώσει ως ανεξάρτητο άτομο, με αυτοεκτίμηση & θετική αυτοεικόνα, στοιχεία που θα το οδηγήσουν και σε υψηλές σχολικές επιδόσεις.


Βιβλιογραφία:
1.Βornstein, M.H., (2007), Parenting science and practice.Handbook of child Psychology, John Wiley and sons, Maryland.
2. Γεωργίου Σ., (1993), Ο Ρόλος της οικογένειας στη σχολική επίδοση. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 19 (347, 360).
3. Γιαννακοπούλου Π. και Παπατριανταφύλλου Σ., (2010), Σχέσεις και επικοινωνία στην οικογένεια. Συμβουλευτική Γονέων, Εκδόσεις Ασημάκης Π., Αθήνα.