Στο γνωστό:
1.Στοχεύστε στο 10/10 στην ερώτηση εισαγωγής και στην ερώτηση της Α ομάδας.(συνήθως κλειστού τύπου με παραπομπές από το αρχαίο κείμενο). Είναι οι πιο σίγουρες μονάδες!
2. Διαβάστε προσεκτικά την εκφώνηση της ερμηνευτικής ερώτησης και οργανώστε την απάντησή σας πρώτα σε ένα σχεδιάγραμμα. Προσοχή: μην περιοριστείτε μόνο σε απλή μετάφραση του κειμένου! Εντάξτε όπου χρειάζεται τα ερμηνευτικά σχόλια του φακέλου υλικού και πάντα σε συνδυασμό και με την ερώτηση που έχει τεθεί.
3. Εντάξτε την απάντησή της ερμηνευτικής ερώτησης στο ευρύτερο πλαίσιο όπου ανήκει, πχ: “Στο πλαίσιο του μύθου του Πρωταγόρα για την κοσμογονία…”- “Στο δοθέν απόσπασμα της “Πολιτείας” του Πλάτωνα…
Σημαντική Παρατήρηση!
Οι μαθητές επιβάλλεται πάντα να παραθέτουν στην ερμηνευτική ερώτηση και στο παράλληλο κείμενο το αρχαίο απόσπασμα στο οποίο στηρίζουν την άποψή τους ,ακόμα και αν δεν δηλώνεται αυτό ρητά στην εκφώνηση της άσκησης!
4. Στηρίξτε την επιχειρηματολογία σας – τόσο στην ερμηνευτική ερώτηση όσο και στο παράλληλο κείμενο- με χωρία του κειμένου (αρχαίου ή παράλληλου) που λειτουργούν ως τεκμήρια!
5. Αν υπάρχουν ειδικοί όροι, τοποθετήστε τους μέσα σε εισαγωγικά και μην ξεχνάτε ότι κλίνονται! Πχ οι “έξεις” αποκτώνται μέσω του εθισμού/ …κι έτσι αποκτά κανείς την “εξιν” του θάρρους ή της δειλίας/ η αξία της πολιτικής αρετής γίνεται κατανοητή αν αναλογιστούμε ότι τα συστατικά της είναι η “αιδώς” και η “δίκη”.
6. Μην ξεχνάτε την παραγραφοποίηση του γραπτού σας! Κάθε ερμηνευτική ερώτηση είναι μια μικρή έκθεση!
7. Διαβάστε προσεκτικά το ζητούμενο που αφορά στο παράλληλο κείμενο και να θυμάστε ότι αποτελεί μια μορφή σύγκρισης με το διδαγμένο: ξεκινήστε την απάντηση από το διδαγμένο, προχωρήστε στο παράλληλο και “κλείστε” το γραπτό σας με ένα συμπέρασμα που αφορά τη συνεξέταση: τελικά οι δυο συγγραφείς συγκλίνουν ή διαφοροποιούνται;
Στο άγνωστο:
1. Φροντίστε να διαθέσετε τουλάχιστον μία ώρα για το άγνωστο κείμενο
2. Μελετήστε το εισαγωγικό σημείωμα που σας εντάσσει στη θεματική του κειμένου και χωρίστε προτάσεις εντοπίζοντας τα ρήματα.΄Επειτα, βρείτε σύντομα τα υποκείμενα και τα αντικείμενα των ρηματικών τύπων (ρημάτων, μετοχών, απαρεμφάτων) για να γράψετε μια άρτια μετάφραση στα νέα ελληνικά.
3. Εντοπίστε το απόσπασμα του αρχαίου κειμένου απ’όπου θα αντλήσετε υλικό για την ερώτηση κατανόησης. Ξεκινήστε την απάντηση αναδιατυπώνοντας το ερώτημα και στηρίξτε την ανάλυσή σας με χωρία του κειμένου!
4. Μελετήστε προσεκτικά τις εκφωνήσεις γραμματικής: Να είστε προσεκτικοί στο πρόσωπο/φωνή ή στο γένος/αριθμό που ζητείται.
5. Να είστε έτοιμοι ακόμα και για ερώτηση που απαιτεί ορθή ταξινόμηση της ύλης στο μυαλό σας, τόσο στη γραμματική όσο και στο συντακτικό, πχ “να εντοπίσετε τις δεικτικές αντωνυμίες του αποσπάσματος/ τους ονοματικούς προσδιορισμούς”
6. Στο συντακτικό μην περιοριστείτε σε απλή αναγνώριση του όρου αλλά και σε αυτό που υποδηλώνει η λέξη΄΄ σύν-ταξη΄΄, δηλαδή αναφορά στη λέξη εξάρτησης: πχ. Κατηγορούμενο στο “Σωκράτης”, μέσω του συνδετικού ρήματος τάδε- αντικείμενο στη μετοχή “τους βουλομένους” – επιθετικός προσδιορισμός στο “άνδρες”
7. Αν ζητηθεί αναγνώριση πρότασης, προσέξτε αν είναι κύρια ή δευτερεύουσα. Αν είναι κύρια, εντάξτε τη σε κατηγορία (κρίσεως, επιθυμίας, ευθεία ερώτηση). Αν είναι δευτερεύουσα, δηλώστε είδος, λειτουργία, εισαγωγή και εκφορά!
Σας ευχόμαστε επιτυχία!!!!